با طراحی بیوفیلیک(Biophilic) محل کار خود را بهتر کنید

  • خانه
  • مقالات
  • با طراحی بیوفیلیک(Biophilic) محل کار خود را بهتر کنید

شگفت‌آور است که طراحی محل کار شما ‌می‌تواند چه تأثیر قابل‌ توجهی بر احساس کارکنان نسبت به خود و کارهایی که در هر روز انجام می‌دهند داشته باشد. اگرچه دکوراسیون ارگونومیک و مدرن امروزه به‌ صورت اصلی مهم و ضروری در بسیاری از شرکت‌ها پذیرفته شده است. اما چه‌ بهتر که علاوه بر حفظ سلامتی، توجه به ایجاد فضایی دلپذیر نیز در دستور طراحی فضا قرار بگیرد. یکی از روندهای رو به رشد در زمینهٔ طراحی دفاتر، طراحی بیوفیلیک است که هدف آن افزایش ارتباط بیشتر انسان با طبیعت است. در این مقاله می‌توانید با مفهوم فضای کار بیوفیلیک و مزایای پیاده‌سازی آن در شرکت خود بیشتر آشنا شوید.

طراحی بیوفیلیک چیست؟

بیوفیلیک (به معنای عشق به طبیعت) به تمایل ذاتی انسان به ارتباط بیشتر با طبیعت اشاره دارد. این اصطلاح برای اولین بار در سال ۱۹۸۰ توسط زیست‌شناس آمریکایی ادوارد ویلسون و در پی توجه او به افزایش نرخ شهرنشینی و قطع ارتباط انسان با محیط طبیعی مطرح شد. طراحی بیوفیلیک یکی از انواع سبک‌های معماری و مفهومی در صنعت ساختمان است که بر پایه افزایش ارتباط انسان‌ها با محیط طبیعی شکل گرفته است. همه روش‌های مورد استفاده در طراحی دفاتر بیوفیلیک به منظور تعامل بهتر انسان  با طبیعت شامل استفاده از عناصری است که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به طبیعت مربوط می‌شوند.

برخی از ویژگی‌های طراحی بیوفیلیک به شرح زیر است:

  • بهبود سلامت جسمی و روانی افراد
  • افزایش سطح انرژی محیط
  • ارتباط مستقیم با عناصر طبیعی در محل کار و یا زندگی
  • ایجاد جذابیت بصری و درنتیجه کاهش بی‌حوصلگی و استرس
  • افزایش و بهبود راندمان کاری کارمندان
  • ارتباط با عناصر سبز در محیط زندگی و تصفیه هوای محیط
  • روابط قوی با حضور نور طبیعی
  • اکسیژن رسانی زیاد به اطراف
  • ارتباط بصری باعث کاهش استرس و افزایش حوصله
  • الویت بخشی به طبیعت واقعی بر طبیعت شبیه سازی
  • پایین آوردن هزینه های کلی دکوراسیون
  • بالا رفتن راندمان کاری پرسنل پایین آوردن استرس و فشار زندگی صنعتی

گرچه اجرای تکنیک‌‌های این سبک طراحی می‌تواند در برنامه ساخت و طراحی ساختمان نیز گنجانده شوند. اما بسیاری از آنها می‌توانند در مراحل بعدی مثل هنگام بازسازی، نوسازی یا به‌ طور کلی بهبود طراحی داخلی ساختمان نیز اجرا شوند. از آنجایی‌ که طراحی بیوفیلیک شاخه‌ای از چندین ایده و جنبش در حال رشد دیگر است. مفهوم فضای کار بیوفیلیک نیز روندی رو به رشد در پیش روی خود دارد. مفاهیمی چون ساختمان سبز، پایداری، طراحی‌های ارگونومیک اداری و همچنین سلامت جسمی و روحی کارکنان شاخه‌های دیگر از چنین ایده‌هایی هستند. در ادامه برخی از مزایای انجام این سبک را مشاهده خواهید کرد.

  • بهبود تنظیم دما
  • بهبود کیفیت هوا و تهویه هوا
  • استفاده از نور بهتر، چه طبیعی و چه مصنوعی
  • تلفیق مناظر زیبا و رنگ‌ها و الگوهایی که به طبیعت نزدیک‌تر هستند

چرا طراحی بیوفیلیک اهمیت دارد؟

طراحی یک ساختمان، فارغ از نوع کاربری می‌تواند نقش مؤثری در افزایش رفاه افراد ساکن در آن داشته باشد. از عوامل کلیدی در طراحی بیوفیلیک استفاده از نور طبیعی است. ممکن است این سؤال برای شما پیش بیاید که چرا دفتر شما به نور طبیعی احتیاج دارد؟ چه اثر مثبتی بر محیط کار شما خواهد داشت؟ دقت داشته باشید که در بحث ارگونومی نور و روشنایی هنگامی‌ که از سطح مطلوب نور صحبت می‌شود، به استفاده از نور محیطی تأکید زیادی می‌شود. نور محیطی مناسب فوایدی چون کاهش خستگی چشم، سردرد کمتر، بهبود روحیه، دقت بهتر و کاهش خواب‌ آلودگی را با

خود به همراه دارد.

برای اصلاح این مورد شاید نتوانید اندازه پنجره‌های فعلی ساختمان را تغییر دهید. اما می‌توانید برای افزایش نور طبیعی، در پرده‌ها و نحوه چیدمان دفتر خود تغییراتی ایجاد کنید. همچنین در صورت لزوم می‌توانید با استفاده از منابع نور مصنوعی به انعکاس بهتر نور طبیعی کمک کنید.

طراحی بیوفیلیک همچنین بر میزان کارایی افراد تأثیرگذار است. هنگامی‌که دما، نور، آکوستیک و کیفیت هوا در سطحی مطلوب تنظیم شود، افراد شاغل در دفتر عملکرد بهتری خواهند داشت. همچنین اطمینان از مناسب بودن تهویه مطبوع و سایر کنترل‌کننده‌ها، دارای مزایای بهداشتی  بسیاری نیز است.

دفتر کار ارگونومیک

تغییر مبلمان اداری که در دفتر کار خود استفاده می‌کنید نیز، می‌تواند باعث بهبود ارگونومی کلی دفتر شود. صندلی و میزهای قابل تنظیم برای هر کاربری قابل‌استفاده هستند. انتخاب رنگ، الگو و سبک مناسب مبلمان ارگونومیک نیز بسیار مهم است. بسیاری از افراد ترکیب رنگ ساده را دوست دارند. میزها و طراحی‌های دفتر به رنگ سفید ممکن است دقیقاً همان چیزی باشد که گروه شما برای تفکر روشن‌تر و تمرکز بیشتر به آن نیاز دارد.

همچنین ممکن است بخواهید برای بعضی قسمت‌ها از میز‌های بامبو استفاده کنید تا با طراحی بیوفیل

یک دفتر شما مطابقت داشته باشند. مثلاً به یک میز قابل تنظیم بامبو که با برخی گیاهان سبز طبیعی یا مصنوعی تزئین شده است تا چه حد می‌تواند برای سبک شما جذاب باشد. این تغییرات کوچک می‌تواند کل محیط فضای اداری شما را تغییر دهد. مزایای فیزیولوژیکی و روانی زیادی برای همه افرادی که در آنجا کار می‌کنند به همراه داشته باشد.

تغییر طراحی برای ترکیب بیشتر محیط با طبیعت می‌تواند به تمرکز، نوآوری و بهبود انگیزه کارمندان کمک کند. محل کار باید جایی باشد که افراد از بودن در آن لذت ببرند. از این‌ رو طراحی بیوفیلیک می‌تواند با ایجاد حس خرسندی بیشتر منجر به کاهش تعداد نارضایتی، از کار افتادگی و جابجایی کارمندان شود.

 

یا طراحی بیوفیلی پایدار است؟

وقتی افراد متبحر اصطلاح طراحی پایدار را می­شنوند ، آنها به نحوه تأثیرگذاری مردم بر دنیای طبیعی پیرامون خود فکر می­کنند. در مقابل، طراحی بیوفیلی شامل ترکیب عناصر طبیعت در محیط ساخته شده است تا منافع افراد را به همراه آورد ، از جمله احساس تقویت بهزیستی

دیزاین محل کار :

برای محل کار و شرکت خود ، استفاده از این سبک بهترین انتخاب می باشد . این سبک بسیار چشم نواز بوده و باعث کاهش خستگی روزانه می شود . اگر قصد خرید گلدان و درختچه برای محل کار خود را دارید ، حتما از گل هایی که مناسب فضای اداری هستند ، انتخاب نمایید . برای این کار با یک متخصص گل و گیاه حتما مشورت کنید . گلدانهای زیر نمونه های ایده آلی برای آفیس یا شرکت می باشند .

جمع بندی

در نهایت این‌ که برخلاف تصور عامه طراحی بیوفیلیک تنها مختص به منازل مسکونی نیست. امروزه شرکت‌های زیادی در دنیا به این سبک از طراحی دکوراسیون داخلی توجه نشان داده‌اند. شرکت‌های بزرگی چون اپل، گوگل و

آمازون به‌ منظور بهبود بهره‌وری کارکنان خود و ایجاد حس انگیزه بیشتر در آنان به استفاده از طراحی بیوفیلیک روی آورده‌اند. در میان کشور‌های جهان ویتنام یکی از کشور‌های پیشرو در امر معماری بیوفیلیک است. در استفاده صحیح و اصولی از این سبک شهرتی جهانی دارد.

اگر می‌خواهید محل کار خود را بهتر کنید، یکی از بهترین راه‌ها برای شروع، اجرای یک طرح بیوفیلیک است. اگرچه رسیدن به اهداف این طرح ممکن است کمی زمان‌بر باشد، اما نتیجه نهایی شما را شگفت‌زده خواهد کرد. یقیناً ارزش ایجاد تغییرات را خواهد داشت. اگر در معذوریت هزینه هستید، حتی با اضافه کردن چندین گلدان سرسبز می‌توانید انرژی و نیروی فوق‌العاده بالایی به محل کار خود تزریق کنید. تا حد زیادی از اضطراب‌ها و استرس‌های زندگی شهری کم کنید.

Rate this post
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *