درب اتوماتیک اسلایدینگ

درب اتوماتیک اسلایدینگ

آنچه در این مطلب می خوانید:

درب اتوماتیک اسلایدینگ که به آن درب کشویی هم گفته می‌شود، یکی از پرکاربردترین و محبوب‌ترین انواع درب برقی است که بیشتر در فروشگاه‌ها کاربرد دارد. بسته به نیاز مشتری و طراحی ساختمان، تعداد لنگه‌های این نوع درب می‌تواند متفاوت باشد. برای ساختمان‌های پر رفت و آمد که ورود و خروج بیشتری دارند، تعداد لنگه‌های درب بیشتر است و حتی در برخی از مواقع به جای آن از درب اتوماتیک تلسکوپی استفاده می‌شود. به طور کلی درب‌های اسلایدینگ مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند و نحوه عملکرد آن‌ها نیز با سایر درب‌های خودکار متفاوت است. در ادامه اطلاعات بیشتری در رابطه با درب اتوماتیک اسلایدینگ ارائه کرده ایم.

درخواست مشاوره و کارشناسی رایگان

جهت دریافت مشاوره رایگان و تعیین زمان بازدید، فرم زیر را تکمیل کنید. کارشناسان ما در کمتر از یک روز کاری با شما تماس خواهند گرفت:

درب اتوماتیک اسلایدینگ چیست؟

درب اتوماتیک اسلایدی چیست؟

درب کشویی اتوماتیک نوعی درب برقی است که با استفاده از حسگرهای نوری می‌تواند ورود و خروج افراد را تشخیص دهد. این سنسورها عملکرد باز و بسته شدن موتور درب را فعال می‌کنند تا راه برای ورود و خروج افراد باز شود. سنسورهای نوری روی درب نصب می‌شوند که بیشتر در کناره و یا در بالای چارچوب قرار دارد.

برای کارکرد این حسگرها از فناوری مادون قرمز یا مایکروویو استفاده می‌شود تا نزدیک یا دور شدن افراد نسبت به درب تشخیص داده شود. ساده‌تر شدن عبور و مرور افراد و جلوگیری از لمس دستگیره درب از مزیت‌های این نوع درب‌های تجاری و صنعتی است. افرادی که قادر به باز کردن درب نیستند، با وجود چنین محصولاتی ورودشان به ساختمان و خروجشان از آن، آسان‌تر می‌شود.

عملکرد موتور درب اتوماتیک اسلایدینگ با اتصال سنسور نوری به درایو اصلی برقی انجام می‌شود؛ به طوری که کلاچ متصل به آن، چرخ‌دنده را کنترل می‌کند. درایو کمکی و درب‌ها هم به کابل‌های داخلی یا تسمه‌هایی از جنس لاستیک متصل هستند. در این صورت حرکت باز و بسته شدن درب به راحتی صورت می‌گیرد.

انواع درب اتوماتیک اسلایدینگ

انواع درب اتوماتیک اسلایدینگ

این مدل درب برقی بسته به تعداد لنگه‌های ثابت و متحرک درب به انواع مختلفی تقسیم می‌شود:

  • چهار لت (دو لنگه ثابت و دو لنگه متحرک): در این مدل، دهانه ورودی به 4 بخش تقسیم شده است؛ به نحوی که یک لت ثابت و یک لت متحرک در هر طرف از ورودی درب قرار دارد. حرکت دو لت متحرک در خلاف جهت هم است و در نهایت هر کدام روی یک لت ثابت می‌ایستد.
  • دو لت (یک لنگه متحرک و یک لنگه ثابت): در ساختمان‌هایی که ورودی کوچکتر از حد استاندارد دارند، توصیه می‌شود از این درب کشویی استفاده شود. در این حالت یک لنگه متحرک است که روی لنگه ثابت قرار می‌گیرد.
  • دو لت (دو لنگه متحرک و بدون لنگه ثابت): در برخی از موارد ممکن است وجود یک یا دو لنگه ثابت، رفت و آمد افراد را سخت‌تر کند. در این صورت بهتر است از درب اتوماتیک کشویی با دو لت متحرک استفاده کنید که به صورت همزمان حرکت می‌کنند و در نهایت در بخش خالی دیوار اطراف متوقف می‌شوند. نکته قابل توجه در رابطه با این مدل درب اتوماتیک، وجود فضای خالی در دیوار جانبی است.
  • یک لت (یک لنگه متحرک و بدون لت ثابت): اگر ورودی ساختمان از 150 سانتی متر کمتر باشد و در عین حال قصد داشته باشید از درب اتوماتیک اسلایدینگ استفاده کنید، این مدل برای شما مناسب است. در این حالت دیوار جانبی نقش پانل ثابت را ایفا می‌کند و به همین علت بخش کمی از فضای اطراف اشغال می‌شود. در این مدل نیز باید دیوار جانبی به اندازه کافی فضای خالی داشته باشد تا لت متحرک به راحتی باز و بسته شود.

کاربرد درب اتوماتیک اسلایدینگ: درب اتوماتیک کشویی برای کجا مناسب‌تر است؟

کاربرد درب کشویی برقی

استفاده از این محصولات به نوع کاربرد آن‌ها بستگی دارد. به طور کلی برای هر مکانی مناسب هستند؛ اما محیط‌هایی که بیشترین نیاز را به درب‌های اتوماتیک اسلایدینگ دارند، عبارتند از:

  • راهرو بیمارستان‌ها
  • مدارس
  • ساختمان‌های عمومی
  • ورودی ساختمان‌های اداری
  • مراکز خرید
  • محیط‌های پر رفت و آمد

مزایای درب اتوماتیک کشویی و دلایل استفاده از آن

مزایای درب اتوماتیک کشویی

درب‌های کشویی برقی برای راحتی عبور و مرور ساخته شده‌اند؛ به طوری که طیف وسیعی از مغازه‌ها، مشاغل و ساختمان‌های عمومی از آن استفاده می‌کنند. البته این تنها هدف استفاده از این نوع درب برقی نبوده است.

این محصول در بلند مدت عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داده است؛ به طوری که برای مدت 5 تا 10 سال بدون نیاز به تعمیر و بدون دردسر می‌تواند نیاز ساختمان را برآورده کند. از سوی دیگر از نظر بهداشتی هم مناسب است و از لمس دستگیره و انتقال آلودگی‌ها و برخی میکروب‌ها جلوگیری می‌کند.

این نوع درب اتوماتیک فقط برای ورودی ساختمان کاربرد دارد. از جمله دلایل استفاده از آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برای ساده‌تر شدن عبور و مرور تعداد زیادی از افراد که در ساختمان‌های عمومی و مراکز خرید در حال رفت و آمد هستند.
  • تنوع بالا و ابعاد متفاوت، دست مشتریان را برای خرید و انتخاب محصول مناسب باز می‌گذارد.
  • این نوع درب شامل دو نوع تک لنگه و دوبل است که می‌توان برحسب نیاز ساختمان یکی را انتخاب کرد.
  • نگهداری از درب اتوماتیک اسلایدینگ آسان است. همچنین به دلیل تعداد کم قطعات داخلی، نیازی به تعمیر ندارد.
  • از نظر هزینه خرید این محصول مقرون به صرفه است؛ زیرا به صرفه‌جویی در انرژی گرمایی و سرمایشی محیط هم کمک زیادی می‌کند.
  • درب کشویی اتوماتیک برای ترافیک دو طرفه در زمان ورود و خروج همزمان افراد مناسب است؛ زیرا به شکل خودکار تا جایی باز می‌شود که هر دو نفر به راحتی بتوانند از درب عبور کنند.
  • طراحی درب‌های اتوماتیک کشویی نسبت به درب‌های کشویی غیربرقی بهتر و شیک‌تر است. بنابراین در زیباتر کردن ساختمان هم بهتر عمل می‌کنند.
  • امنیت آن بالاست و احتمال برخورد درب با فرد وجود ندارد؛ زیرا سنسورها می‌توانند حضور فرد در نزدیکی درب یا در داخل چارچوب را تشخیص دهند و تا زمانی که او به طور کامل از چارچوب درب رد نشود، درب‌ها بسته نمی‌شوند.
  • این درب‌های برقی به لمس کردن نیازی ندارند و بنابراین هیچ میکروب یا میکروارگانیسمی پخش نمی‌شود.
  • درب‌های اسلایدینگ برقی این امکان را فراهم می‌کنند تا فضای ساختمان را بدون محدودیت طراحی کنید. چون لنگه‌های درب به سمت داخل ساختمان نمی‌روند و فقط به صورت ریلی در داخل چارچوب حرکت می‌کنند.
  • به دلیل استفاده از شیشه سکوریت برای این نوع درب، امکان عبور نور طبیعی از آن وجود دارد.
  • کاهش ورود سر و صدا به داخل ساختمان هم از دیگر مزایای درب اتوماتیک اسلایدینگ است. به محض اینکه درب بسته شود، آلودگی صوتی محیط خارج از ساختمان هم تمام می‌شود.

امکانات درب‌های کشویی اتوماتیک

امکانات درب اتوماتیک اسلایدی

از جمله امکاناتی که در این نوع درب‌ها وجود دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چندین ورودی سنسور ایمنی
  • داشتن باتری داخلی در صورت قطع برق
  • قابل استفاده روی درب‌های ضد حریق
  • امکان استفاده بهینه از فضا
  • انعطاف پذیری ابعاد درب

درب اتوماتیک کشویی چگونه کار می‌کند؟

عملکرد درب اتوماتیک اسلایدینگ

درب اتوماتیک اسلایدینگ توسط یک وسیله مکانیکی – الکترونیکی کار می‌کند که با باز کردن یک درب لولایی یا محوری، رفت و آمد افراد را امکان‌پذیر می‌کند؛ در واقع سنسور حرکت یا دکمه فشاری آن فعال می‌شود تا افراد بتوانند از آن عبور کنند.

بسته به محیط ساختمان می‌توان این درب را تنظیم کرد تا در جهت داخل یا خارج باز شوند. این درب‌ها اغلب برای دفاتر، ساختمان‌های دولتی، مراکز خرید و مدارس استفاده می‌شوند. موتور این محصول نیز بیشتر روی تراشه یا قاب درب و در برخی موارد هم در زیر درب نصب می‌شود.

معایب درب کشویی چیست؟

معایب درب کشویی

حالا که از کاربردها و مزیت‌های درب اتوماتیک اسلایدینگ صحبت کردیم، خوب است از معایب آن‌ نیز اطلاعات کافی داشته باشید. نصب این نوع درب برقی برای مکان‌هایی که رفت و آمد در آن بسیار کم است، مناسب نیست؛ زیرا هزینه زیادی باید در ازای نصب پرداخت کنید که مقرون به صرفه نیست. برای مثال در ساختمانی که روزانه فقط 10 بار باز و بسته می‌شود، هیچ لزومی ندارد که برای آن از درب کشویی برقی استفاده کنید؛ مپر این که هدف شما از نصب این درب، ایجاد ظاهری شکیل و زیبا باشد.

نصب این درب‌ها نسبت به درب‌های کشویی دستی (غیربرقی) به هزینه بیشتری نیاز دارد؛ در عین حال به دلیل مصرف برق، ماهانه مقداری از هزینه قبض برق به آن اختصاص پیدا می‌کند.

یک نکته دیگر در رابطه با این محصولات این است که نصب آن‌ها ساده نیست و حتما باید توسط تکنیسین‌ها و نمایندگی این نوع درب انجام شود.

قیمت درب ریلی اتوماتیک

قیمت نصب و اجرای درب ریلی اتوماتیک

درب اتوماتیک اسلایدینگ از جمله انواع درب اتوماتیک در بازار است که بیشترین کاربرد را در مراکز خرید، بیمارستان‌ها، ساختمان‌های اداری و … دارد. برای باز کردن این درب نیازی به لمس دستگیره نیست و بنابراین از نظر بهداشتی محصول مناسبی محسوب می‌شود.

جهت دریافت مشاوره و برقراری ارتباط مستقیم با کارشناسان شرکت دیکا سازه از طریق یکی از راه های ارتباطی ذکر شده در صفحه تماس با ما اقدام فرمایید.

Rate this page

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *