طراحی و اجرای انواع درب اتوماتیک

طراحی و اجرای درب اتوماتیک

آنچه در این مطلب می خوانید:

درب اتوماتیک یا خودکار را اغلب در بانک‌ها، مراکز خرید و مراکز اداری دیده‌اید؛ این درب‌ها برای مکان‌هایی مثل فروشگاه‌ها هم استفاده می‌شوند. تصور کنید از یک هایپرمارکت بزرگ خرید زیادی کرده‌اید و با چهار کیسه سنگین در حال خارج شدن از فروشگاه هستید. یک درب شیشه‌ای بزرگ هم در مقابل‌تان قرار دارد که با نزدیک شما، هیچ اتفاقی نمی‌افتد و درب خودکار باز نمی‌شود. در این لحظه باید همه وسایل را روی زمین قرار دهید تا درب را باز کنید.

امروزه استفاده از درب‌های اتوماتیک بسیار رایج شده است؛ اما کمتر کسی به مشکلات ناشی از نبود آن‌ها فکر می‌کند. بیش از چند دهه است که این درب‌ها در بسیاری از مراکز اداری، تجاری و حتی در برج‌های مسکونی استفاده می‌شوند. حالا ورود و خروج همه بدون اینکه به درب دست بزنند، انجام می‌شود.

اگر مالک یک ساختمان بزرگ تجاری یا اداری هستید، حتما به دنبال راه‌های جدیدی برای ارزش‌دهی به ملک خود می‌گردید. درب‌های اتوماتیک یک راه ساده برای آسانتر کردن ورود و خروج ساکنین یا افراد تازه وارد به داخل ساختمان است. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد نحوه طراحی و اجرای درب‌های اتوماتیک با شما صحبت کنیم.

اگر ساختمان‌های چند خانواری یا تجاری را توسعه می‌دهید، مالک هستید یا آن را مدیریت می‌کنید، احتمالاً همیشه به دنبال راه‌های جدیدی برای افزایش قیمت و ارتقای ملک خود هستید. درب های اتوماتیک ظاهری لوکس و شکیل دارند و راحتی بیشتری را به مستاجرین، بازدیدکنندگان و کارکنان ساختمان ارائه می دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه عملکرد درب های اتوماتیک ساختمان ها و دلیل اهمیت آنها، ادامه مطلب را بخوانید.

درخواست مشاوره و کارشناسی رایگان

جهت دریافت مشاوره رایگان و تعیین زمان بازدید، فرم زیر را تکمیل کنید. کارشناسان ما در کمتر از یک روز کاری با شما تماس خواهند گرفت:

درب اتوماتیک چیست؟

درب اتوماتیک چیست؟

درب اتوماتیک سیستمی است که باز کردن آن به شکل کاملا خودکار انجام می‌شود. این درب‌های برقی به دو نوع هوشمند و غیرهوشمند (آنلاین و آفلاین) دسته‌بندی می‌شوند. همچنین بر اساس نحوه باز و بسته شدن درب نیز می‌توان آن را به سه نوع فولدینگ، اسلایدی و تلسکوپی تقسیم کرد. باتوجه به این تنوع بالا، می‌توانید از آن‌ها برای هر نوع کسب و کاری استفاده کنید. این روزها به طور فزاینده‌ای استفاده از این درب‌های برقی استفاده می‌شود.

درب خودکار چطور کار می‌کند؟

درب‌های اتوماتیک به انواع سنسور مثل نور، صدا، حرکت و یا فرمان خاص پاسخ می‌دهند. این کنش‌ها از طریق یک سیستم کنترل دسترسی برای درب ارسال می‌شود؛ برای مثال درب اتوماتیک می‌تواند با نزدیک شدن فرد یا تکان دادن دست باز شود. نوع هوشمند هم با استفاده از کنترل و یا اتصال آن به گوشی هوشمند باز می‌شود. وقتی سیستم کنترل دسترسی درب فعال می‌شود، سیگنالی را برای درب می‌فرستد تا باز شود.

اپراتورهای اتوماتیک این نوع درب ممکن است از نوع الکترومکانیکی و یا الکترو هیدرولیک باشند. این نوع اپراتورها را می‌توان برای درب‌های داخلی و یا خارجی ساختمان‌های بزرگ که رفت و آمد زیادی در آن‌ها وجود دارد، استفاده کرد.

درب برقی با سنسوری کار می‌کند که خودش تشخیص می‌دهد چه زمانی باید درب را باز کند. زمانی که سنسور یک نشانه را تشخیص می‌دهد، سیگنالی را به مکانیسم عملکرد درب می‌فرستد. سپس مکانیسم آن به شکلی تغییر می‌کند که درب به صورت خودکار باز شود.

انواع سنسورهای درب خودکار

انواع سنسور درب خودکار

همانطور که گفتیم درب‌های اتوماتیک دارای سنسور است تا به صورت خودکار باز شود. سه نوع سنسور در بازار موجود است که عبارتند از:

  • سنسورهای فشار
  • سنسور سیستم اینترکام تصویری
  • حسگر نوری و تشخیص حرکت

هر یک از این حسگرها ویژگی‌ها و مشخصات منحصر به فردی دارند که در ادامه شرح داده شده است:

سنسور فشار درب برقی

این سنسور برای اولین بار در دهه 1960 راهی بازار شد. تشخیص تغییرات وزن و فشار از جمله ویژگی‌های آن است که می‌تواند دستور باز کردن درب را برای موتور ارسال کند. این نوع سنسور به شکل یک پد یا تشک است که روی زمین نصب می‌شود. به محض اینکه فرد به سمت درب نزدیک می‌شود و پای او روی همین سنسور (تشک) می‌رود، درب باز می‌شود. زیرا سنسور فشار، وزن فرد را تشخیص می‌دهد.

حسگر سیستم اینترکام تصویری

نوع دیگری از سنسورهاست که از طریق سیستم اینترکام تصویری یا کنترل دسترسی عمل می‌کند. این محصول می‌تواند زمان ورود و خروج افراد را بلافاصله تشخیص و فرمان باز شدن درب خودکار را صادر کند. این نوع سنسور برای ساختمان‌های تجاری و یا برج‌‌های بزرگ مناسب است که فقط اجازه برخی از افراد را به داخل ساختمان دهد.

این نوع درب برقی، هوشمند نیز محسوب می‌شود. سیستم کنترل دسترسی به ابر متصل است تا فقط کارکنان ساختمان را به داخل ساختمان ممکن کند.

سنسور حسگرهای نوری درب اتوماتیک

نوع دیگری از سنسورهای درب اتوماتیک است که با تشخیص حرکت، دستور باز شدن درب را صادر می‌کند. این نوع سنسور از سنسورهای مادون قرمز غیرفعال (PIR) یا پالس‌های مایکروویو استفاده می‌کند تا حرکت فرد را تشخیص دهد. نحوه کارکرد این حسگر، ارسال امواج مایکروویو است که بازتاب اجسام متحرک را به سادگی اندازه‌گیری می‌کند. سنسورهای مادون قرمز نیز برای تشخیص گرمای بدن فرد، تغییرات دما را اندازه‌گیری می‌کنند.

حسگرهای مایکروویو از مادون قرمز گرانتر است؛ زیرا می‌توانند فرد را از فاصله بیشتری تشخیص دهند. البته ممکن است دچار تداخل الکتریکی هم شوند و برای چند ثانیه قادر به تشخیص ورود فرد نباشند.

انواع درب اتوماتیک شیشه‌ای

آنچه به عنوان درب خودکار یا اتوماتیک شناخته شده است، انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

درب اتوماتیک شیشه‌ای

در این نوع درب‌های برقی که بیشترین استفاده را هم دارند، یک سنسور یا حسگر چشمی دستور باز شدن درب را صادر می‌کند. هنگامی که عابر در دید سنسور قرار می گیرد، سنسور با تشخیص حرکت یک سیگنال را به کنترل باکس ارسال می کند و به آنها فرمان باز شدن می دهد. سپس دوره انتظار سپری شده و درب‌ها بسته می شود. در حال حاضر در همه مراکز پر تردد استفاده از درب‌های اتوماتیک افزایش چشمگیری داشته است.

استفاده از آن‌ها دارای مزایایی به شرح زیر است:

  • امکان کنترل ورود و خروج
  • اصطکاک پایین
  • بالا رفتن ایمنی
  • جلوگیری از ورود سر و صدا به داخل ساختمان
  • امکان اتصال به دستگاه های حضور و غیاب ، تشخیص چهره ، اثر انگشت و …
  • سهولت در رفت و آمد
  • کاهش هزینه های انرژی
  • جلوگیری از هدر رفتن دمای محیط و اتلاف انرژی

ماده اصلی برای ساخت و طراحی این نوع درب، شیشه سکوریت نشکن و کاورهای آلومینیومی یا استیل برای افزایش مقاومت آن است. همچنین میزان حساسیت در درب‌های اتوماتیک برقی یکسان نیست؛ برخی سرعت العمل بالا و برخی سرعت کمتری دارند.

از این نوع درب‌های اتوماتیک می‌توان برای ساختمان‌های مسکونی، اداری و تجاری استفاده کرد؛ چراکه فضای زیادی را اشغال نمی‌کند و می‌تواند به صورت افقی یا ریلی باز شود. درب شیشه‌ای اتوماتیک هم انواع متختلفی دارد. از جمله انواع مختلف آن می‌توان به نوع تلسکوپی، گردان، لولایی، کشویی و زاویه دار اشاره کرد.

درب‌های کشویی یا اسلایدینگ (sliding)

درب‌ اتوماتیک اسلایدینگ یا کشویی

این نوع درب که به آن درب اتوماتیک اسلایدینگ نیز گفته می‌شود، به صورت دو طرفه طراحی می‌شود. به محض نزدیک شدن فرد به سمت درب، هر دو درب یا یکی از آن‌ها با کمک ریل‌ها یا غلتک‌ها کنار می‌روند تا راه ورود یا خروج فرد باز شود. این نوع درب از مسیرهای بالای سر آویزان می‌شود تا نزدیک شدن فرد را تشخیص دهد.

درب‌های تاشو آکاردئونی یا فولدینگ (folding)

درب اتوماتیک فولدینگ نوع دیگری از انواع درب اتوماتیک است که برای ورودی‌های کوچک توصیه می‌شود. این نوع درب تاشو به شکل خودکار جمع می‌شود و سپس یک راهرو ایجاد می‌کند. این نوع درب اتوماتیک به درب‌های لولائی شباهت دارند؛ با این تفاوت‌های که لت درب‌ها به چهار قسمت تقسیم شده است. برای باز شدن درب، هر یک از دو لت لولا شده به سمت دیوار حرکت می‌کنند تا یک راهرو در وسط آن‌ها ایجاد شود.

امکان تعداد بیشتری از افراد، سرعت بالای عملکرد، اشغال فضای کمتر، کاهش شعاع عملکرد یا شعاع حرکتی و باز و بسته شدن از جمله مزیت‌های این نوع درب اتوماتیک است. استفاده از این محصول برای مراکز خرید که رفت و آمد بیشتری در آن‌ها برقرار است، توصیه می‌شود.

درب های چرخان یا ریولوینگ (revolving)

درب اتوماتیک گردان یا ریولوینگ

نوع دیگری از درب‌های اتوماتیک است که به سمت داخل و یا به سمت بیرون باز می‌شوند و به آن‌ها درب چرخان یا ریولوینگ هم گفته می‌شود. این نوع درب اتوماتیک شیشه‌ای است و یک محفظه شیشه‌ای هم دارد. وقتی که این محفظه می‌چرخد، راه ورود یا خروج افراد امکان‌پذیر می‌شود.

اگر ساختمان پرتردد باشد، یکی از بهترین راه‌حل‌های ورود و خروج افراد، استفاده از درب‌های برقی گردان است که امکان ورود و خروج همزمان افراد را فراهم می‌کند. این نوع درب خودکار از 3 یا 4 باله (درب) تشکیل شده است که همگی روی یک شفت مرکزی قرار می‌گیرند. این محصول برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی و جلوگیری از خروج انرژی سرمایشی و گرمایشی ساختمان بسیار کارآمد است.

در این نوع درب می‌توان تعداد دفعات باز شدن را کم یا زیاد کرد؛ حتی اپراتور می‌تواند آن را در حالتی تنظیم کند که فقط باز و یا بسته شود یا فضای بیرون و درونی نداشته باشد.

درب اتوماتیک تلسکوپی (telescopic)

درب اتوماتیک تلسکوپی

نوع دیگری از این محصول هست که با نام درب اتوماتیک تلسکوپی شناخته می‌شود. این درب‌ها به صورت دو لنگه یا چهار لنگه هستند و فضای بسیار کمی را اشغال می‌کنند. برای باز شدن یک یا دو لنگه آن روی چرخ‌های پلیمری حرکت می‌کند. برای درب‌های اتوماتیک تلسکوپی از سیستم هوشمند ضد برخورد با افراد استفاده می‌شود. به این معنا که اگر فرد در چارچوب درب قرار گرفته باشد، به هیچ عنوان بسته نمی‌شود.

جلوگیری از ورود صدا و گرد و غبار و اتلاف انرژی از جمله مزایای درب خودکار تلسکوپی است. این محصول برای مراکز تجاری و عمومی با رفت و آمد زیاد مناسب است. وقتی به طور همزمان تعداد زیادی از افراد وارد ساختمان و یا از آن خارج می‌شود، درب تلسکوپی این قابلیت را دارد که فضای بیشتری را باز کند.

درب‌های اتوماتیک کرکره‌ای

یکی دیگر از انواع درب برقی است که برای حیاط‌ها، پارکینگ‌ها و مغازه‌ها استفاده می‌شود. برای ساخت این محصول اغلب از آلیاژ آلومینیوم استفاده می‌کنند؛ البته فلزات دیگری مثل گالوانیزه فوم‌دار، پلی کربنات، آلومینیوم پانچ و … هم برای ساخت آن کاربرد دارد.

این درب اتوماتیک یک ریموت دارد که در دست اپراتور یا مصرف‌کننده قرار می‌گیرد. با زدن روی دکمه حرکت، این درب بالا یا پایین حرکت می‌کند. برای طراحی و اجرای این نوع درب اتوماتیک از موتور توبولار و سانترال استفاده می‌شود. تردد از این نوع درب‌ها کمتر است و برای همین باید برای مکان‌هایی که رفت و آمد کمتری دارند یا کنترل رفت و آمدها مهم است، مثل طلافروشی‌ها، استفاده شوند.

درب برقی پارکینگی

همانطور که از اسم آن نیز مشخص است، برای پارکینگ استفاده می‌شود و یک ریموت برای باز و بسته کردن دارد. تا زمانی که ریموت فشار داده نشود، این درب عمل نمی‌کند. این درب خودکار انواع مختلفی دارد که شامل درب‌های زیر سقفی، پارکینگی پنوماتیکی، اتوماتیک با بازوی جکی، درب دورانی یا لولایی و کره‌کره‌ای است.

درب‌های اتوماتیک لولایی (swing)

این نوع درب اتوماتیک در دو نوع تک لنگه و دو لنگه طراحی شده است و از لحاظ ظاهری کاملا شبیه به درب‌های لولایی عادی است که با دست آن‌ها را باز و بسته می‌کنیم. تنها تفاوت آن، در استفاده از سنسوری است که باز و بسته شدن درب را به صورت خودکار انجام می‌دهد؛ اما نحوه باز و بسته شدن آن همانند درب‌های معمولی، از طریق لولاهای کنار درب انجام می‌شود.

درب اتومات شیشه‌ای منحنی

درب اتومات منحنی

از دیگر درب‌های خودکار باید به نوع شیشه منحنی اشاره کنیم. این محصول به صورت نیم‌دایره، قوسی و یا دایره کامل طراحی می‌شود. در واقع عملکردی مشابه درب کشویی دارد اما ظاهر آن منحنی است. از مزیت‌های استفاده از این نوع درب اتوماتیک منحنی می‌توان به جلوگیری از هدر رفتن انرژی گرمایی و سرمایی داخل ساختمان اشاره کرد. همچنین از ورود گرد و غبار به داخل ساختمان هم جلوگیری می‌کند.

از درب‌های برقی شیشه‌ای منحنی می‌توان برای بیمارستان‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سالن‌های ورزشی و هتل‌ها استفاده کرد.

درب اتوماتیک مثلثی (با زاویه شکسته)

درب اتوماتیک مثلثی

فضای استفاده شده برای درب اتوماتیک منحنی می‌تواند با استفاده از درب‌های مثلثی نیز پوشش داده شوند. این نوع درب‌ها نیز همان فضا را تحت پوشش خود قرار می‌دهند با این تفاوت که شیشه به کار رفته در آن‌ها شکل منحنی ندارد و کاملا تخت است. همین نکته باعث ایجاد زوایایی شده است که خروجی کار را شبیه به شکل مثلث کرده است.

اپراتور‌های درب بازکن بدون لمس

برای طراحی و اجرای درب اتوماتیک از دو نوع اپراتور استفاده می‌شود که عبارتند از الکترومکانیکی و هیدرولیکی و پنوماتیکی. در ادامه مشخصات فنی و ویژگی‌های هر یک را شرح خواهیم داد:

درب‌های برقی با اپراتور الکترومکانیکی

این نوع درب به صورت مکرر و خودکار باز و بسته می‌شوند. یک موتور مکانیکی دارد که آن را به صورت مداوم باز و بسته می‌کند. در این موتور یک سیگنال بی‌سیم وجود دارد که از طریق دکمه فشاری بی‌سیم کار می‌کند. برای مثال اگر به اسکن کارت هوشمند متصل باشد، به راحتی می‌توانید درب را باز و بسته کنید.

روی درب‌های الکترومکانیک یک موتور کوچک در داخل جک قرار دارد که به گیربکس نیرو را انتقال می‌دهد. سپس ماردون جک حرکت می‌کند و شافت‌های درب به سمت جلو و عقب حرکت می‌کنند تا درب باز و بسته شود. از ویژگی‌های درب‌های الکترومکانیکی اتوماتیک می‌توان به داشتن ایمنی بالا اشاره کنیم.

در این محصول قسمت الکترومکانیکی و مکانیکی از هم جداست. البته خیلی زود خراب می‌شوند و باید تعمیر شوند. این نوع درب برقی در برابر فشاری زیاد توان کافی را ندارد.

درب پنوماتیک برقی

دومین نوع درب خودکار با نام درب اتوماتیک پنوماتیکی شناخته می‌شود که با استفاده از فشار باد یا گاز عمل می‌کند. به این صورت که با تبدیل انرژی باد یا گاز به انرژی مکانیکی، درب باز و بسته می‌شود. اگر قرار باشد برای یک ساختمان بزرگ و پر رفت و آمد از چندین درب اتوماتیک استفاده کنید، بهترین گزینه، درب پنوماتیک است.

در این نوع درب‌های خودکار هیچ سیم‌کشی با ولتاژ بالا وجود ندارد؛ بنابراین اگر فکر می‌کنید ممکن است خطراتی از قبیل برق گرفتگی یا آتش‌سوزی اتفاق بیفتد، بهتر است درب پنوماتیکی برقی را تهیه کنید.

درب اتوماتیک هیدرولیک

یکی دیگر از انواع اپراتور برای درب اتوماتیک از نوع هیدرولیکی است که با استفاده از روغن و مایعات کار می‌کند. روغن هیدرولیکی مهم‌ترین ماده برای حرکت این درب برقی است؛ به این صورت که از پمپ به سمت سایر قطعات درب فشار وارد می‌شود تا درب باز شود. در این صورت استهلاک آن کمتر بوده و درب هیدرولیکی عمر طولانی‌تری خواهد داشت. همچنین حرکت باز و بسته شدن این نوع درب خودکار هم پایدار است و لرزشی در آن‌ها دیده نمی‌شود.

مزایای درب اتوماتیک: دلایل استفاده از این نوع درب چیست؟

مزایای درب اتوماتیک

عملکرد درب اتوماتیک می‌تواند به صورت آنلاین یا آفلاین باشد. نوع آنلاین قابلیت اتصال به کنترل و یا گوشی همراه را دارد؛ به طوری که می‌توانید زمان قفل شدن آن را برنامه‌ریزی کنید.

درب‌های آفلاین نیز همان محصولاتی هستند که به صورت خودکار باز می‌شوند. از جمله دلایلی که استفاده از درب‌های برقی خودکار را ضروری می‌کند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

امنیت بالای درب‌های برقی

یکی از مزیت‌هایی که استفاده از مکانیزم درب‌های برقی دارد، افزایش امنیت ساختمان است. البته نوع آنلاین این مزیت را به شکل پررنگ‌تری دارد؛ زیرا پرسنل امنیتی ساختمان قادرند از راه دور درب اتوماتیک را کنترل و مدیریت کنند. این مزیت به این معناست که اپراتور درب می‌داند چه تعداد افراد از ساختمان خارج شده و یا به آن وارد شده‌اند.

همچنین یک گزینه برای اتصال به درب‌های خودکار وجود دارد که در آن دزدگیر را به درب نصب می‌کنند؛ برای مثال درب را به گونه‌ای تنظیم می‌کنند که فقط در مواقع اضطراری و به صورت خودکار باز شود. اگر از سوی فرد ناشناس تلاشی برای ورود فرد به داخل اتاق صورت بگیرد، درب باز نمی‌شود و حتی صدای آژیر دزدگیر بلند می‌شود.

یک نرم‌افزار مخصوص به درب‌های آنلاین اتوماتیک متصل می‌شود که اپراتور می‌تواند آن را روی گوشی همراه خود نصب کند. فرد از طریق این نرم‌افزار می‌تواند کنترل کند که چه کسی وارد ساختمان می‌شود و یا حتی چه کسی قادر به ورود به ساختمان نیست.

امکان باز شدن خودکار درب هم از دیگر مزایای درب اتوماتیک است. زیرا مشکل دسترسی کودکان، افراد مسن یا معلول به ساختمان را برطرف می‌کند. به این شکل که کاربران می‌توانند به سادگی روی یک دکمه روی تلفن خود ضربه بزنند تا درب ساختمان به سادگی برایشان باز شود.

صرفه جویی در انرژی

یکی از دلایل خروج انرژی گرمایشی و سرمایشی از ساختمان، وجود درب نامناسب است. برهم خوردن تعادل دما در ساختمان با یک درب دستی اتفاق می‌افتد. سیستم‌های تهویه مطبوع، سیستم گرمایشی و حتی سرمایشی باید با انرژی زیادی کار کنند تا دوباره تعادل دما در محیط برقرار شود. این به معنای هدر دادن انرژی بیشتر و در نتیجه افزایش هزینه‌ها است.

نصب یک درب خودکار آنلاین یا آفلاین روی ساختمان، به کاربر اجازه می‌دهد تا به راحتی وارد شود و سپس بلافاصله بعد از ورود او، دوباره درب بسته می‌شود. در واقع نه تنها ورود افراد جدید به داخل ساختمان راحت می‌شود، بلکه حتی نیازی نیست از کسی درخواست کنید درب را پشت سر خود ببندد.

بهداشتی بودن درب‌های خودکار

در سال‌های اخیر که اپیدمی کرونا فراگیر شد و محققان تاکید زیادی داشتند که تا حد امکان از لمس کردن دستگیره‌های درب عمومی خودداری کنید یا حداقل بعد از لمس، دستان خود را بشویید، استفاده از درب‌های خودکار اهمیت بیشتری پیدا کرد. اجازه دهید ساده‌تر بگوییم؛ در این نوع درب نیازی به لمس دستگیره نیست و بنابراین هیچ میکروب یا ویروسی منتشر نمی‌شود.

ایجاد ظاهر شکیل و لوکس در کنار افزایش اعتبار ساختمان

یکی از راه‌های نشان دادن اعتبار ساختمان، استفاده از مدرن‌ترین تجهیزات است. آنچه که در دنیا استفاده می‌شود (مثل سیستم روشنایی، گچ‌بری، نماکاری و ….) در ساختمان اعتبار زیادی را به همراه دارد و به آن ظاهری لوکس و شکیل می‌بخشد. درب‌های برقی اتوماتیک هم از جمله همین تجهیزات هستند. در واقع این درب تصویر بهتری از ساختمان و مدیریت آن را به مراجعه‌کننده نشان می‌دهد.

سهولت باز و بسته کردن

درب‌های اتوماتیک به راحتی باز و بسته می‌شوند و دیگر با این محصول مشتری یا مراجعه‌کننده مجبور نیست خود را درگیر دستگیره یا قفل درب کند. به محض ورود به نزدیکی درب ساختمان، به صورت خودکار باز می‌شود. قابلیت باز کردن قفل درب از راه دور در محصولات آنلاین هم یکی دیگر از مزایای آن است.

زیبایی ساختمان

برای اینکه ساختمان زیباتری داشته باشید، می‌توانید از این درب‌های خودکار استفاده کنید که با طرح‌های متنوعی در بازار موجود است و می‌توانید متناسب با نمای ساختمان، یک درب اتوماتیک برقی را تهیه کنید. برای مثال اگر نمای ساختمان رومی کرمی است، برای آن از درب برقی شیشه‌ای با قاب طلایی استفاده کنید تا هماهنگی بیشتری بین درب و نمای ساختمان برقرار باشد.

نحوه عملکرد درب‌های اتوماتیک هوشمند چگونه است؟

نحوه عملکرد درب اتوماتیک هوشمند

یکی از انواع درب اتوماتیک یا خودکار به شکل هوشمند و آنلاین طراحی می‌شوند. این درب‌ها هم بدون اینکه لمس شوند، راه ورود افراد را باز می‌کنند. تفاوت درب‌های هوشمند و آنلاین با نوع غیر آنلاین در نحوه مدیریت‌شان است. در درب‌های اتوماتیک شیشه‌ای که اغلب در فروشگاه‌ها و بانک‌ها و …. مشاهده می‌کنید، کنترل از راه دور وجود ندارد و فقط قابلیت باز شدن اتوماتیک را دارند.

درب‌های آفلاین را پیش‌تر توضیح دادیم؛ اما درب آنلاین هوشمند با یک برنامه به گوشی تلفن شما متصل می‌شود و در هر نقطه‌ای که باشید می‌توانید درب ساختمان، فروشگاه، خانه، اداره و …. را باز یا قفل کنید. همچنین می‌توانید از ورود افراد متفرقه و غریبه به داخل خانه جلوگیری کنید.

اگر فرزندتان یا فرد سالمند تنها در خانه زندگی می‌کند، با وجود درب اتوماتیک هوشمند نگران هیچ چیز نیستید؛ زیرا حتی از راه دور هم می‌دانید چه کسی به خانه رفت و آمد دارد و حتی می‌توانید خودتان کنترل باز و بسته کردن درب خانه را در دست داشته باشید. این نوع درب به سیستم دزدگیر هم متصل می‌شود تا به محض ورود افراد غریبه، از این موضوع مطلع شوید.

درب‌های خودکار هوشمند یکی از نمونه‌های مدرنیزه شدن و پیشرفت تکنولوژی در تجهیزات مختلف است که در ساختمان‌سازی استفاده می‌شود. باز و بسته کردن این درب‌ها دستی نیست و با استفاده از سنسورهایی که در آن‌ها به کار رفته است، صورت می‌گیرد. در واقع بدون اینکه بخواهید درب را لمس کنید، باز یا بسته می‌شود.

این محصولات با تنوع بالا و طرح‌های مختلفی در بازار موجودند تا دست شما برای انتخاب و خرید باز باشد.

سیستم عملکرد درب اتوماتیک هوشمند

آنچه به عنوان درب خودکار آنلاین یا هوشمند شناخته شده است، با سیستم کنترلی کار می‌کند. در این نوع درب برقی برای خروجی سیگنال دیجیتال و سیگنال آنالوگ به اینورتر از PLC استفاده می‌شود. این سیستم به منظور فرکانس نیروی کار و هدایت فرمان موتور، تبدیل فرکانس موتور محرک و تغییر جهت عملکرد درب است. در نهایت سیگنال‌ها به درایو درب اتوماتیک ارسال می‌شود تا راه باز شده و رفت و آمد افراد ممکن شود.

درب‌های هوشمند می‌توانند به صورت خودکار باز و بسته ‌شوند و یا از طریق برنامه روی گوشی، یک نفر آن‌ها را از راه دور مدیریت و تنظیم کند. فرایند باز و بستن آن نیز می‌تواند با سرعت‌های مختلفی انجام شود. در مورد این نوع درب برقی حفاظت ایمنی بیشتری مانند کنترل ضدگیره، توقف اضطراری و خودآزمایی خطای سیستم نیز وجود دارد تا سهولت استفاده از آن بالاتر رود.

معرفی اجزای درب اتوماتیک: نحوه اجرا و طراحی

اجزای درب اتوماتیک

آنچه که ما به عنوان درب خودکار مشاهده می‌کنیم، شاید ساده به نظر برسد؛ اما طراحی و اجرای آن ها کار ساده‌ای نیست. این درب باید عبور و یا نزدیک شدن افراد برای وارد شدن به داخل ساختمان یا خارج شدن را احساس کند. دستگاه سنجش در بالای درب و دستگاه حسگر مادون قرمز کمکی هم در کنار چارچوب درب قرار می‌گیرد. از عواملی که باعث باز و بسته شدن درب برقی می‌شود باید به مبدل فرکانس، موتور محرک و گیربکس حرکت درب اشاره کنیم.

بزرگترین مزیت درب‌های اتوماتیک این است که فرآیند باز و بسته شدن بدون نظارت کامل هم انجام می‌شود؛ اما یک مشکل بزرگ درب‌های آفلاین برق، نداشتن ایمنی است. به طوری که هر کسی اجازه ورود و خروج از ساختمان را دارد. البته این مشکل در درب‌های اتوماتیک هوشمند برطرف شده است که برای ساختمان‌های امنیتی و مهم کاربرد دارند.

در مکان‌های عمومی مثل مجتمع‌های تجاری که کمتر مشکلات امنیتی مدنظر است، ورود و خروج از درب بدون نظارت و آزادانه صورت می‌گیرد. در ایران بخشی از قطعات برای ساخت چنین درب‌هایی وارداتی است و بخش دیگر در اینجا ساخته می‌شود. طراحی نرم‌افزار برای این نوع درب تقریبا ساده است که ثبات و ایمنی بالایی هم دارند.

در مکان‌هایی مثل هتل‌ها که اجازه ورود هر کسی به داخل ساختمان را نمی‌دهند، امنیت اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل اغلب درب اصلی ورود ساختمان از نوع هوشمند طراحی می‌شود. در مورد اتاق‌های ساکنین هتل که بسیار مهم هستند و نباید هر کسی اجازه ورود به داخل اتاق را داشته باشد، امنیت درب برقی مهم‌تر است که اغلب به شکل کارتی طراحی می‌شوند.

امروزه پرکاربردترین درب‌های خودکار از نوع کشویی هستند. برای طراحی این محصولات از توری ایمنی و سوئیچ القایی استفاده می‌کنند.

طراحی سیستم درب خودکار

درب اتوماتیک به منظور افزایش ایمنی و سهولت استفاده طراحی می‌شود. زمانی که ساختمان با ورود و خروج افراد زیادی رو به رو باشد، مدیران برای راحتی رفت و آمد به سراغ سیستم درب خودکار می‌روند. ناگفته نماند که طراحی سیستم کنترل درب اتوماتیک مبتنی بر PLC است که پیش‌تر نیز به آن اشاره کردیم.

این درب با استفاده از سنسور فوتوالکتریک کار می‌کند تا تشخیص دهد آیا جسم سیگنال را به PLC ارسال می‌کند یا خیر. سپس باز و بسته شدن درب اتفاق می‌فتد. موتور اینورتر، موتور محرک و دستگاه انتقال در محرک کنترل PLC قرار دارد. همچنین سنسور مادون قرمز پس از باز شدن درب اتوماتیک، وارد کار می‌شود.

طراحی سخت افزار سیستم درب برقی

این نوع درب دارای یک موتور محرک است که دستگاه گیربکس را برای باز و بسته کردن درب به حرکت در می‌آورد. عملکرد موتور توسط فرکانس AC کنترل می‌شود و سپس توسط PLC برای کنترل مبدل فرکانس انجام می‌شود. از مزایای این طراحی می توان به عملکرد آسان، پایدار و سرعت بالا در زمان واقعی اشاره کنیم.

 در مقایسه با انواع دیگر موتورها، موتورهای AC بزرگ‌ترند و می‌توانند تا حد زیادی در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنند. ناگفته نماند که موتورهای AC گشتاور خروجی پایدار و محدوده سرعت بیشتری دارند.

درب‌های برقی اتوماتیک متشکل از یک موتور محرک، یک تسمه انتقال و یک قرقره انتقال هستند. همچنین هزینه نصب و نگهداری کمتری دارند و فضای زیادی از سیستم درب را هم اشغال می‌کنند. برای مثال می‌توان قرقره‌ای اشاره کرد که بدنه در را به حرکت در می‌آورد و باید در خارج از دیوار ثابت شود تا بتوان بعدها آن را جدا و تعویض کرد.

موتور محرک اصلی درب‌های خودکار برقی از نوع سه فاز ناهمزمان هستند. عبور جریان متناوب متقارن سه فاز این موتور قادر است در سیم پیچ استاتور موتور یک میدان مغناطیسی چرخشی دایره‌ای ایجاد کند. سپس در این میدان مغناطیسی، سیم پیچ روتور، میدان مغناطیسی را قطع و جریان القایی ایجاد می‌کند. سیم پیچ روتور در مسیر بسته نیز نیروی الکترومغناطیسی ایجاد می‌کند. وقتی دو میدان مغناطیسی موتور روی هم تاثیر متقابل می‌گذارند، گشتاور الکترومغناطیسی در همان جهت میدان مغناطیسی دوار روی شفت دوار ایجاد می‌شود. سپس روتور درب می‌چرخد تا باز و بسته شود.

این موتورها وزن سبک و سر و صدای کمی دارند. همچنین قیمت آن‌ها مقرون به صرفه است و ساده طراحی شده‌اند.

چه مکان‌هایی به درب اتوماتیک نیاز دارند؟

مکان های مناسب استفاده از درب اتوماتیک

از جمله مکان‌هایی که به اجرای درب‌های برقی خودکار نیاز دارند، مکان‌های زیر هستند:

درب اتوماتیک پارکینگ

در اغلب پارکینگ‌ها برای ساده تر شدن فرایند باز و بسته شدن درب و همچنین حفظ امنیت محیط، از درب اتوماتیک استفاده می‌شود. برای این کار از نمونه‌های کنترلی استفاده می‌شود تا فقط ساکنان ساختمان و افرادی که این ریموت را در اختیار دارند، امکان ورود و خروج از این درب را داشته باشند.

درب اتوماتیک مغازه

درب اتوماتیک مرکز تجاری

واحدهای تجاری و مغازه‌ها نیز می‌توانند از درب اتوماتیک برای ساده تر شدن روند باز و بسته کردن درب استفاده کنند. در این جا بر خلاف نمونه به کار رفته برای پارکینگ، بهتر است از نمونه‌های غیرکنترلی استفاده شود که امکان رفت و آمد تمام افراد به سادگی فراهم شود. با این حال اگر مغازه مدنظر شما اجناس گرانقیمتی مثل طلا دارد، باید حتما رفت و آمد افراد را کنترل کنید و در این مورد خاص، به شما درب‌های کنترلی را پیشنهاد می‌دهیم.

بانک‌ها و موسسات مالی

تعداد دفعات رفت و آمد در این ادارات بالاست و گاهی اوقات مراجعه کننده وسایلی در دست دارد که قادر به باز و بسته کردن درب نیست. از سوی دیگر ساختمان بانک‌ها به عنوان یکی از گرانترین ساختمان‌ها محسوب می‌شود. نصب درب اتوماتیک در این ساختمان‌ها می‌تواند این نکته را بیشتر تایید کند.

شرکت‌های خصوصی

هر شرکت خصوصی که رفت و آمد زیادی دارد، باید یک درب اتوماتیک برای ورودی ساختمان نصب کند. به هر حال وقتی مراجعه‌کننده زیاد شود، باز و بسته کردن مداوم درب کمی دشوار می‌شود. لولای درب‌ها هم بعد از مدتی ساییده می‌شود. از سوی دیگر اگر قرار باشد درب ساختمان باز بماند، آلودگی صوتی، ورود گرد و غبار و یا خروج گرما و سرمای محیط را به دنبال دارد؛ اما درب‌های برقی اتوماتیک این مشکلات را ندارد.

فرودگاه‌ها  و ترمینال‌ها

درب اتوماتیک برای فرودگاه و ترمینال

پایانه‌های مسافربری و فرودگاه‌ها از دیگر مکان‌هایی هستند که به وجود درب‌های برقی اتوماتیک نیاز دارند؛ زیرا مسافرانی که تازه قصد سفر دارند و یا از سفر برمی‌گردند، وسایل زیادی از قبیل چمدان و ساک به همراه دارند. همین موضوع باز کردن درب ترمینال را برایشان سخت می‌کند. در این مواقع باید با درب برقی، رفت و آمدشان را راحت‌تر کنید.

درب اتوماتیک خانه و ساختمان‌های مسکونی

برج‌ها و مجتمع‌های مسکونی که از ده‌ها واحد آپارتمانی درست شده‌اند، برای سهولت رفت و آمد ساکنین ساختمان به چنین درب‌هایی نیاز دارند. هر چند گفته می‌شود این درب‌ها امنیت کافی را ندارند و ورود هر فرد غریبه‌ای به داخل ساختمان را ممکن می‌کنند. اما در این مجتمع‌های بزرگ مسکونی نگهبان استخدام می‌شود تا از ورود افراد غریبه بدون دلیل جلوگیری کند.

هتل‌ها و اقامتگاه‌ها

این مراکز بیش از هر جای دیگری به درب اتوماتیک برقی نیاز دارند. زیرا اتاق‌های مشتریان باید امن باشد و هر کسی اجازه ورود به داخل ساختمان را پیدا نکند. برای درب‌های هر یک از اتاق‌های اقامتگاه‌ها و هتل‌ها از نوع هوشمند و ایمن استفاده می‌شود. هر فرد فقط با رمز مخصوص می‌تواند به اتاق خودش وارد شود.

سایر اداره‌های دولتی

امروزه تمامی اداره‌ها و سازمان‌های دولتی به درب برقی خودکار نیاز دارند تا رفت و آمد ارباب رجوع به داخل ساختمان اداری آسان شود. از سوی دیگر از هدر رفتن انرژی ساختمان جلوگیری می‌کند؛ کاهش هزینه های مصرف سوخت برای تأمین گرمای ساختمان یکی از مزیت‌های استفاده از درب‌های اتوماتیک برای همه اداره‌های دولتی است.

بیمارستان‌ها و کلینیک‌های درمانی

درب اتوماتیک برای بیمارستان و مرکز درمانی

بیشتر کسانی که به بیمارستان‌ها و کلینیک‌های درمانی مراجعه می‌کنند، بیمار هستند. برخی از این افراد بیماری مسری دارند و برخی هم به بیماری غیرمسری دچار هستند. بیماری مسری با لمس کردن دستگیره‌های درب ساختمان به راحتی منتقل می‌شود. به همین دلیل برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های مسری، رعایت بهداشت و همچنین رعایت حال بیماران، استفاده از درب‌های خودکار برقی ضرورت دارد.

معیارهای انتخاب درب اتوماتیک مناسب

معیارهای انتخاب درب اتوماتیک

کدام درب اتوماتیک برای شما بهتر است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که معیارهای متعددی برای این انتخاب وجود دارد که در زمان تصمیم گیری باید به آن توجه کنید. برخی از این معیارها به اختصار عبارتند از:

  • محل مورد نظر برای نصب: بسته به محل نصب درب اتوماتیک، نوع آن نیز تغییر می‌کند. پیش از انتخاب باید مشخص کنید که قصد دارید این درب را در کجا نصب کنید؛ ورودی یک مرکز تجاری، پارکینگ، ساختمان مسکونی یا هر جای دیگری.
  • میزان تردد: میزان رفت و آمد افراد نکته مهم دیگری است که جا دارد به عنوان یکی از معیارهای مهم برای انتخاب درب اتوماتیک مناسب به آن اشاره کنیم. اگر رفت و آمد افراد به این محل زیاد است، می‌توانید از درب‌های گردان استفاده کنید؛ اما اگر تعداد دفعات رفت و آمد محدود است، درب‌های دارای حسگر نوری مناسبترند.
  • اندازه دهانه ورودی: ممکن است اندازه دهانه ورودی مورد نظر شما به گونه‌ای باشد که استفاده از نوع خاصی از این درب‌ها برای آن جا امکان پذیر نباشد. بنابراین در زمان انتخاب باید به این نکته نیز توجه داشته باشید.

نصب درب اتوماتیک

نصب درب اتوماتیک

انتخاب درب اتوماتیک متناسب با نیاز شما مستلزم گرفتن مشاوره از افراد باسابقه در این حوزه است. پس از این انتخاب، نوبت به طراحی و نصب درب اتوماتیک می‌رسد. ما در شرکت دیکاسازه تمام مراحل این کار، از مشاوره و طراحی گرفته تا اجرا و نصب درب اتوماتیک را با تکیه بر مهارت کارشناسان خود و طبق نظر شما انجام می‌دهیم تا جلب رضایت حداکثری شما را با ارائه خدمات باکیفیت همراه کنیم.

قیمت درب اتوماتیک

در این مطلب به معرفی و بررسی انواع مختلف درب اتوماتیک و نحوه اجرای آن پرداختیم. قیمت درب اتوماتیک نیز بسته به نوع درب، متراژ ورودی، جنس شیشه و … تعیین می‌شود و به همین علت نمی‌توان قیمت مشخصی برای آن اعلام کرد. تنها راه برای استعلام قیمت درب اتوماتیک پارکینگ، مغازه، ساختمان اداری، مراکز درمانی و … دریافت مشاوره از کارشناسان این حوزه است.

جهت دریافت مشاوره و برقراری ارتباط مستقیم با کارشناسان شرکت دیکا سازه از طریق یکی از راه های ارتباطی ذکر شده در صفحه تماس با ما اقدام فرمایید.

Rate this page

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *