درب اتوماتیک تلسکوپی

طراحی و اجرای درب اتوماتیک تلسکوپی

آنچه در این مطلب می خوانید:

درب اتوماتیک تلسکوپی محصولی مناسب برای ساختمان‌هایی است که میزان رفت و آمد روزانه آن‌ها نوسان دارد و گاهی کم یا زیاد می‌شود. این نوع درب از چندین لنگه با حالت کشویی تشکیل شده است که به صورت هوشمند باز و بسته می‌شود. این درب خودکار مزایا، معایب و به طور کلی ویژگی‌هایی دارد که قصد داریم در اینجا آن را بررسی کنیم.

درخواست مشاوره و کارشناسی رایگان

جهت دریافت مشاوره رایگان و تعیین زمان بازدید، فرم زیر را تکمیل کنید. کارشناسان ما در کمتر از یک روز کاری با شما تماس خواهند گرفت:

انواع درب برقی تلسکوپی

انواع درب برقی تلسکوپی

معمولا این درب از چهار لنگه یا لت تشکیل می‌شود که دو لت آن متحرک و دو لت دیگر ثابت هستند. با این حال مدل‌های دیگری هم دارد که در ادامه به اختصار معرفی شده است:

  • 2 لت متحرک: در این حالت درب برقی از دو لت متحرک تشکیل شده است که به سمت راست یا چپ حرکت کرده و فضای رفت و آمد را باز می‌کنند.
  • 4 لت متحرک: این مدل 4 لت متحرک دارد که دو تا دو تا با هم و در یک جهت حرکت می‌کنند. نکته مهمی که در زمان طراحی و اجرای این درب باید به آن توجه شود، رعایت فضای مناسب برای جای‌گیری لت‌های متحرک است.
  • 3 لت شیشه‌ای: یک لت ثابت و دو لت متحرک، اجزای اصلی این درب برقی هستند. عملکرد این درب به گونه‌ای است که دو لنگه متحرک با هم و در یک جهت حرکت کرده و روی لت ثابت جای می‌گیرند.
  • 6 لت شیشه‌ای: این درب تلسکوپی شامل 2 لت ثابت و 4 لت متحرک است که لنگه‌های متحرک آن دو به دو و به صورت همزمان به یک سمت حرکت کرده و روی یکی از لنگه‌های ثابت قرار می‌گیرند تا درب از دو طرف باز شود.

کاربرد درب اتوماتیک تلسکوپی در چه مکان‌هایی بیشتر است؟

کاربرد درب اتوماتیک تلسکوپی

درب‌های کشویی تلسکوپی برای ورودی‌های با فضای محدود مناسب است. اگر ساختمان دارای راهروی باریک باشد یا در آن از انواع پارتیشن اداری و پارتیشن شیشه‌ای استفاده شده باشد که فضای رفت و آمد را محدود کند، بهترین گزینه درب اتوماتیک تلسکوپی است. این نوع درب را می‌توان برحسب نیاز ساختمان به صورت سفارشی ساخت و با انواع سازه نیز سازگاری دارد. به طوری که می‌توان آن را با فضای معماری ساختمان تطبیق داد.

درب تلسکوپی اتوماتیک به صورت دو لنگه یا تک لنگه باز می‌شود. به لطف وجود سیستم کنترل باز و بسته شدن هم امنیت زیادی را برای ساختمان فراهم می‌کند.

درب تلسکوپی پارکینگ

از جمله کاربردهای این نوع درب برقی می‌توان به استفاده به عنوان درب پارکینگ اشاره کرد. عملکرد و نحوه باز و بسته شدن این مدل تا حد زیادی شبیه به مدل کشویی است و فضای نسبتا کمی را اشغال می‌کند. به همین علت انتخابی مناسب برای فضاهای کوچک است و در بسیاری از مواقع به عنوان درب پارکینگ به کار برده می‌شود.

درب تلسکوپی بیمارستان

ورودی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی باید گسترده باشد تا رفت و آمد افراد ساده‌تر شده و امکان جا به جا کردن ویلچر و تخت بیمار ساده تر شود. درب اتوامتیک تلسکوپی فضای نسبتا کمی اشغال می‌کند، در عین حال بخش گسترده‌ای را برای عبور و مرور باز کرده و سرعت نسبتا بالایی دارد. علاوه بر این، از تماس دست افراد مختلف با سطوح مشترک جلوگیری کرده و مانع از شیوع بیماری از این طریق می‌شود. مجموعه این موارد موجب شده است تا در اغلب مراکز درمانی و بیمارستان‌ها شاهد کاربرد گسترده درب اتوماتیک تلسکوپی باشیم.

ورودی مراکز خرید و فروشگاهها

مراکز خرید بزرگ، فروشگاه‌‌های زنجیره‌ای، پاساژها و محیط‌های تجاری پررفت و آمد از جمله مکان‌هایی هستند که عمدتا از این نوع درب استفاده می‌کنند. معمولا افراد به هنگام خروج از چنین مراکزی بسته‌های خرید خود را به همراه دارند که می‌تواند باز و بسته کردن درب را کمی مشکل کند. از طرف دیگر، استفاده از درب اتوماتیک می‌تواند ظاهری شیک برای این مرکز ایجاد کند. از این رو در اغلب مراکز هرید بزرگ از درب اتوماتیک تلسکوپی استفاده می‌شود.

مزایای استفاده از درب کشویی تلسکوپی

مزایای درب اتوماتیک تلسکوپی

ویژگی‌ها و مشخصات مشترکی میان این درب‌های اتوماتیک وجود دارد که آن‌ها را متمایز کرده و باعث استفاده فراوان آن شده است. برخی از این مشخصات به طور خلاصه عبارتند از:

صرفه‌جویی در مصرف انرژی

اگر قرار باشد یکی از بهترین مزایای استفاده از درب اتوماتیک تلسکوپی را نام ببریم، قطعا باید به کاهش هزینه‌های جاری ساختمان در مصرف انرژی اشاره کنیم. در فصل زمستان انرژی گرمایی و در فصل تابستان هم انرژی صرف شده برای خنک کردن فضای داخل ساختمان حفظ می‌شود. در واقع با باز و بسته شدن اتوماتیک این درب، از هدر رفتن انرژی داخل ساختمان و بر هم خوردن تعادل دما جلوگیری می‌شود.

درب ساختمان‌های اداری، بیمارستان‌ها و فروشگاه‌ها بزرگ است و به محض یک بار باز شدن، مقدار زیادی از انرژی ساختمان خارج می‌شود. حالا وقتی با ورود یا خروج افراد فورا درب بسته می‌شود، دیگر انرژی گرمایشی یا سرمایشی فضای داخل به هدر نمی‌رود.

رعایت نظافت و بهداشت

یکی دیگر از مهم‌ترین مزیت‌هایی که استفاده از درب اتوماتیک تلسکوپی به همراه دارد، کمک به رعایت بهداشت است. این مورد در بیمارستان‌ها و کلینیک‌های درمانی که بیماران زیادی در آن رفت و آمد دارند، بیشتر اهمیت پیدا می‌کند. در واقع قرار نیست هیچ فردی برای باز و بسته کردن این درب خودکار، آن را لمس کند. بنابراین آلودگی و عوامل بیماری‌زا منتشر نمی‌شود.

هوشمندسازی ساختمان

یکی دیگر از مزیت‌هایی که درب اتوماتیک تلسکوپی برای ساختمان به همراه دارد، هوشمند کردن ساختمان و ایجاد ظاهری شکیل برای آن است. ضمن اینکه در ظاهر و زیبایی ساختمان هم تاثیر زیادی دارد. برای ساختمان‌هایی مثل بانک، مراکز خرید، کلینیک‌ها و سایر مراکز اداری و … یک درب اتوماتیک تا حدی نشانه ارزش و اعتبار آن محیط است.

کمک به افراد ناتوان برای باز کردن درب

یکی دیگر از مزایای درب اتوماتیک تلسکوپی، کمک به افراد ناتوان برای باز و بسته کردن درب است. افراد نابینا، معلول، سالمندان و خردسالان نمی‌توانند درب‌های بزرگ و شیشه‌ای را به راحتی باز و بسته کنند؛ ولی اگر درب به صورت خودکار باز و بسته شود، عبور و مرور این افراد راحت‌تر خواهد بود.

در مراکز خرید نیز افراد در زمان خروج از فروشگاه وسایل و بسته‌های زیادی در دست دارند و اگر درب به صورت خودکار باز شود، مجبور نیستند وسایل را روی زمین بگذارند تا درب را باز و بسته کنند.

داشتن استحکام بالا

برای ساخت درب برقی تلسکوپی از شیشه‌های سکوریت استفاده می‌کنند. قاب اطراف شیشه می‌تواند از جنس pvc یا آلومینیوم و یا فلزات دیگر باشد. این درب‌ها دارای استحکام بالایی در برابر ضربه و خش هستند و تمیز کردن آن‌ها به راحتی انجام می‌شود.

تأمین نور طبیعی برای فضای داخلی

وجود نور طبیعی در فضاهای بسته ساختمان‌های اداری، تجاری و … اهمیت زیادی دارد. این درب اتوماتیک از شیشه‌های شفافی تهیه می‌شود که نور طبیعی را به راحتی از خود عبور می‌دهد. بنابراین در بهینه سازی مصرف برق برای روشنایی محیط مفید هستند.

طراحی درب اتوماتیک تلسکوپی چگونه است؟

ساختار و طراحی درب اتوماتیک تلسکوپی

وقتی سنسورهای تشخیص عبور و مرور و نزدیک شدن افراد به درب فعال می‌شود، دستور باز شدن درب برای موتور ارسال می شود. در این زمان لنگه‌های متحرک روی لنگه‌های ثابت قرار می‌گیرد تا فضای عبور و مرور افراد باز شود.

در این نوع درب اتوماتیک کشویی، میزان باز شدن درب 30% بیشتر از سایر نمونه‌های درب اتوماتیک است. از آن برای فضاهایی که عرض کمتری دارد استفاده می‌شود و می‌تواند فضای بیشتری را برای عبور و مرور باز کند.

بررسی سنسورها

روی این درب‌ها حسگرهایی وجود دارد که نزدیک شدن افراد به درب برای ورود یا خروج را تشخیص می‌دهند. این سنسورها انواع مختلفی دارد که شامل نوع صوتی، مادون قرمز، وزنی، فشاری و حسی هستند. تعیین نوع این حسگر با توجه به نیاز ساختمان انجام می‌شود.

نحوه عملکرد درب‌ تلسکوپی

نحوه عملکرد درب‌ تلسکوپی

بسته به نوع درب، نحوه عملکرد آن نیز متفاوت است. به عنوان مثال، در نمونه‌هایی که فقط از دو لت متحرک تشکیل شده‌اند، لت اول با سرعت حرکت می‌کند و با رسیدن به لت دوم، پشت آن قرار می‌گیرد. سپس هر دو لنگه با هم و با سرعت کمتری در همان جهت حرکت می‌کنند تا روی دیوار قرار بگیرند.

عملکرد مدل سه لت کمی متفاوت است؛ سومین لنگه این درب ثابت است و در واقع حکم همان دیوار جانبی را دارد که دو لت متحرک در نهایت روی آن قرار می‌گیرند.

مدل دیگری از این درب هم وجود دارد که در بخش قبلی به آن اشاره نکردیم اما در واقع زیرمجموعه‌ای از مدل‌های ذکر شده است؛ درب اتوماتیک نیمه تلسکوپی به صورت دو لت و سه لت موجود است که از یک لت تندرو و یک لت کندرو تشکیل می‌شود.

آیا درب تلسکوپی را می‌توان تنظیم کرد؟

برخی از این درب‌ها دارای ریموت کنترل منحصر به فرد هستند و مرکز کنترل آن توسط یک فرد مدیریت می‌شود. به طوری که می‌توان سرعت باز و بسته کردن درب، قفل کردن و یا حتی زمان باز کردن آن را نیز مشخص کرد. برخی از نمونه‌های هوشمند به نحوی طراحی می‌شوند که بتوان از راه دور هم درب را کنترل و تنظیم کرد.

امنیت درب تلسکوپی برقی

امنیت درب اتوماتیک تلسکوپی

با توجه به اینکه این درب‌ها به صورت خودکار باز و بسته می‌شوند، به محض نزدیک شدن هر فرد، خود به خود باز می‌شود. بنابراین قدرت تشخیص افراد سودجو را ندارد. اما کنترل و نحوه تنظیم آن به نحوی است که بتوان در ساعات خاصی آن را مسدود کرد و از ورود افراد به داخل ساختمان و خروج آن‌ها از ساختمان جلوگیری کرد.

همچنین درب اتوماتیک تلسکوپی از شیشه ضدضربه تهیه می‌شود که می‌تواند از بروز حادثه جلوگیری کند.

تفاوت درب تلسکوپی و کشویی

درب اتوماتیک تلسکوپی و درب اتوماتیک اسلایدینگ یا کشویی از لحاظ نحوه عملکرد و نوع حرکت تا حد زیادی به هم شبیهند. مهم‌ترین تفاوت این دو به جهت حرکت لنگه‌های متحرک مربوط است. در واقع در مدل اسلایدینگ دو لت متحرک در خلاف جهت هم حرکت می‌کنند اما درب تلسکوپی این گونه نیست و حداقل دو لنگه درب با هم هم‌جهت هستند. همین نکته موجب شده است تا علاوه بر تفاوت‌های ظاهری، اجزای داخلی و برخی جزئیات ساختاری آن‌ها نیز با هم متفاوت باشد.

اپراتور درب شیشه‌ای تلسکوپی

در برخی از مواقع ممکن است به دلایل مختلف امنیتی، نیاز داشته باشید که عبور و مرور افراد کنترل شود. در چنین شرایطی می‌توانید یک نفر را به عنوان اپراتور تعیین کرده و کنترل درب تلسکوپی را به او واگذار کنید.

قیمت درب تلسکوپی

از جمله کاربردهای درب اتوماتیک تلسکوپی می‌توان به بیمارستان‌ها، کلینیک‌های درمانی، بانک‌ها، مراکز خرید، مراکز اداری و حتی مجتمع‌های بزرگ مسکونی اشاره کرد. با توجه به این نکته و بسته به محیط، نوع درب، متراژ آن، متریال به کار رفته و مواردی از این قبیل، قیمت درب اتوماتیک تلسکوپی تعیین می‌شود.

جهت دریافت مشاوره و برقراری ارتباط مستقیم با کارشناسان شرکت دیکا سازه از طریق یکی از راه های ارتباطی ذکر شده در صفحه تماس با ما اقدام فرمایید.

Rate this page

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *