رنگ ها و محیط کار

رنگ ها و محیط کار

رنگ ها و محیط کار

شناخت و استفاده درست از رنگ ها یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در محیط های کاری می­باشد. در واقع استفاده درست از رنگهای می تواندبه بهره وری بیشتر کارکنان  و القای حس اعتماد به مراجعین باشد.

پاسخ‌های فیزیولوژیکی و بیو مکانیکی فعال و دقیق از تشعشعات خورشیدی و محیط‌های مصنوعی بر روی بدن انسان اثبات این موضوع می‌باشد. انطباق ریتم‌های هورمونی بدن با شبانه روز و تاریکی و روشنی از پاسخ‌های بدن به رنگ ها می‌باشد.

رنگ ها می تواندبروی فشار خون،ضربان قلب،سرعت تنفس،حواس جسمانی،اثرات درد و واکنش‌های روانی تاتثیر بسزایی داشته باشند.

تاثیرات رنگ محیط و محل کار روی خلاقیت و بهره وری کارکنان

اکثر مردم براین باور هستند که وضعیت محیط کار آن ها می تواند آن ها را مشتاق یا خسته کند با این حال، ممکن است متوجه نشوند که تاثیر رنگ مورد استفاده در کار می تواندبر احساسات آن ها به روش های دیگر تاثیر بگذارد. برخی از رنگ های خاص ممکن است آن ها را به چیزی سوق دهند، در حالی که برخی دیگر می توانند به آن ها کمک کنند احساس انرژی، آرامش، یا خلاقیت داشته باشند.

طیف رنگهای گرم و سرد در محل کار

تصمیم گیری در مورد این که چه رنگی برای طراحی فضای کاری شما مناسب است می تواند به اندازه استخدام کارکنان مهم باشد. هدف از طراحی، ایجاد محیط کاری زیبا برای تحریک و ایجاد انگیزه و هم چنین آرامش در کارمندان است. رنگ های روشن صورتی مانند قرمز و پرتقالی، به ترکیب پویایی در دفتر کمک می کنند و انرژی کلی تیم را بالا می برد. در حالی که رنگ های سرد مانند آبی و سبز به عنوان رنگ های آرامش بخش شناخته می شوند که به حفظ آرامش کارکنان کمک می کند.

ضروری است که یک طرح رنگ داخلی را قبلا تحلیل و طراحی کرده تا اطمینان حاصل شود که یک تعادل بهینه رنگ وجود دارد.

رنگ هایی با طول موج بالایا رنگ های گرم

رنگ قرمز

قرمز یک رنگ پررنگ است که می تواند برای افزایش انرژی نشان دادن این رنگ برای حس فوریت مورد استفاده قرار می­گیرد. در حالی که قرمز هیجان انگیز است و می تواند به کارمندان شما انگیزه دهد، در واقع ممکن است بیش از حد تحریک شود. بنابراین توصیه می شود که به عنوان یک تن رنگ برای افزودن عمق به فضای کاری استفاده شود  البته نباید در استفاده از این رنگ افراط کرد.

رنگ نارنجی

نارنجی رنگی دیگر است که می تواند برای طراحی محیط کار به کار رود. نارنجی مربوط به فعالیت است و مکالمه را به جریان می اندازد. باید در محل کار برای جلب توجه کارکنان به حوزه ای که می خواهید آن ها به آن نگاه کنند، مورد استفاده قرار گیرد.

رنگ زرد

زرد باید به طور متوسط مورد استفاده قرار گیرد در حالی که خوش بینی و نوآوری را ترویج می کند، به دلیل ارتباط آن با احساسات، باید استفاده بیش از حد آن اجتناب کرد چون می تواند اضطراب ناخواسته را تحریک کند.

البته این رنگ شادی‌افزاترین و روشن‌ترین رنگ به حساب می‎آید. این رنگ منجر به خوش‌بینی،

خوش‌رویی، شادابی و شکوفایی خلاقیت کارکنان می‌شود. وجود رنگ زرد در محیط کار، به کارمندان کمک می‎کند که از مشکلات و موانع و تعارضات رهایی یابند.

طراحان، هنرمندان و سایر افراد خلاق میتوانند از رنگ زرد اعتماد و انرژی مثبت بیشتری کسب کنند. و نیز از آن نیرو گرفته تا به کار خود منتقل کنند. زرد رنگ الهام و نیز اعتماد به نفس است. که افراد را تشویق می کند تا چیزهای جدیدی را امتحان کنند. به همین دلیل در زمینه خلاقیت بسیار حایز اهیمت می باشد.

کارشناسان توصیه می کنند که از رنگ زرد در حین مذاکرات در اتاق های کنفرانس استفاده نشود. زیرا ماهیت تحریک کننده آن می تواند اضطراب حاضرین در جلسه را افزایش دهد. و همچنین این رنگ احتمال بروز پرخاشگری را در افراد افزایش دهد.

رنگ قهوه ای

رنگ قهوه ای نمادی از نظم و وفاداری است . این رنگ گرم و تیره سبب می شود افراد آرامش بیشتری داشته باشند و هارمونی و ثبات بیشتری را حس کنند. رنگ قهوه ای هماهنگی زیادی میان افراد ایجاد می کند و سبب افزایش حس تعلق در افراد و ایجاد وابستگی بیشتر می شود.

 

رنگ هایی با طول موج کوتاه

رنگ‌هایی دارای طول موج کوتاه  مانند سبز و آبی آرام بخش که در طبیعت بیشتر از سایر رنگ ها استفاده شده اند، تمرکز و کارایی را افزایش می‌دهند. آنها همچنین حس شاد و سر زنده بودن را به آدمی‌الهام می‌کنند. برای همین است که توصیه میشود در محیط های اداری از گیاهان طبیعی استفاده شود.

با این تفاسیر پیشنهاد می‌کنیم اگر کارکنان فعال تری می‌خواهید، رنگ سبز و آبی بهترین انتخاب هستند. رنگ سبز بهترین رنگ برای افرادی است که مدت زمان طولانی کار می‌کنند.

این رنگ باعث خستگی چشم نمی‌شود و باعث می‌شود خونسرد بمانید و بازدهی تان در تمام اوقات ثابت باقی بماند. از طرفی رنگ آبی در جهان به عنوان رنگی شناخته شده که باعث حداکثر بازده می‌شود. این رنگ باعث ثبات و خونسردی می‌شود و به کارمندان کمک می‌کند به کاری که در دست دارند تمرکز کنند. برای رنگ کردن اداره بهتر است از این رنگ استفاده شود.

  رنگ بنفش  

بنفش به ایجاد یک محیط صلح آمیز کمک می کند. در واقع این رنگ بیشتر برای فروشگاه های جدید و لاین های بهداشتی، مواد غذایی، مراکز درمان و سالن های ورزشی مورد استفاده قرار میگرد که موجب جلب توجه و القای حس قدرت می­باشد.

البته تناژ رنگ های صورتی تا یاسی که جز این خانواده قرار دارند بسیار برای برندهای آرایش و بهداشتی مورد استفاده قرار میگیرند.

رنگ آبی

آبی به عنوان رنگ فکری در نظر گرفته می شود و در نتیجه تفکر، خلاقیت و عملکرد را ترویج می دهد. بسیاری از طرح های دفتر، آبی را در طرح های خود برای دست یابی رضایت کارمندان به کار می گیرند.

علاوه بر بهبود عملکرد تحصیلی کارمندان خود، رنگ آبی به طور جهانی به عنوان یک رنگ پایدار و آرامش بخش شناخته می شود که به کارمندان شما کمک می کند تا در طول روز کاری متمرکز بمانند توصیه می کنیم آبی در اتاق های کنفرانس به کار رود. این نه تنها الهام بخش کارمندان شما برای رسیدن به راه حل های هوشمندانه است، بلکه به ایجاد محیط آرام در سراسر دشوارترین جلسات کمک خواهد کرد و فشارخون ،ضربان قلب را کاهش می دهد.

رنگ سبز

سبز یک رنگ عالی برای متخصصانی است که نیاز به یک محیط آرام و متعادل دارند تا کارهای خود را بدرستی انجام دهند. ما توصیه می کنیم که سبز باید درتناژهای رنگی مختلف در سراسر دفتر استفاده شود. سبز با طبیعت مرتبط و پس از آن آرامش، جوان شدن و تمدد اعصاب است. سبز رنگی مفید است که در فضای کاری به کار می رود و به کاهش خستگی چشم از صفحه های نمایشگر کامپیوترو هم چنین به کاهش اضطراب کمک می کند.

این رنگ محیطی گرم و صمیمی ایجاد می کند. بنابراین بهتر است در مکان ها و دفاتری استفاده شود که هدفشان کمک به دیگران است. مانند کارهای امور اجتماعی و یا پشتیبانی از ادارات و دفاتر و مردم.

 

رنگ های خنثی :

رنگ های سفید، کرم، خاکستری و قهوه ای در محل کار برای تعریف رنگ های دیگر مورد استفاده قرار می گیرند در حالی که آن ها یک حس راحتی برای فضای کاری ایجاد می کنند، به تنهایی به طور خاص تحریک نمی شوند. قهوه ای مد و برای ایجاد یک تن جالب استفاده می شوند.

رنگ سفید :

سفید نیز در دفاتر رنگ معروفی برای دیواره ها به شمار می رود. چرا که روشن و خنثی است. و نیز باعث می شود که هر اتاقی بزرگتر جلوه دهد. سفید به طور کلی نماد پاکیزگی و استریل بودن است. بنابراین جز رنگ های رایج و پرطرفدار در بیمارستان ها و مراکز پزشکی می باشد.

رنگ سفید با توجه به طبیعت روشن بودن و بزرگ جلوه نمایی فضا، انتخاب مناسبی برای راهروها، اتاق های کوچک و فضاهای تولیدی نیز می باشد.

رنگ سیاه :

انتشار احساسات حاکم و کنترل، اما هم چنین می تواند نور طبیعی را جذب کند، پس مراقب باشید! آن می تواند به عنوان یک رنگ نسبتا مرموز عمل کند، اما از طرف دیگر، می تواند یک فضای زیبای لوکس را هنگامی که به عنوان تن مکمل استفاده می شود، ایجاد کند .

ترکیب رنگ ها برای اثربخشی موثر و مطلوب

رنگهای دیوار نباید در انزوا قرار گیرند. ترکیب رنگ های تحریک کننده با رنگ های خنثی، رنگ اصلی را بیشتر نمایش می دهد. و حداکثر اثر رنگ اصلی را به شما ارایه می دهد. برای ترکیب رنگ ها برای دیوار دفتر خود، ابتدا مشخص کنید که از کدام رنگ اصلی یا رنگ سازمانی شما چیست و چطور میخواد از آن استفاده کنید. همانطور که در بالا بر اساس ویژگی های آنها بیان شد. سپس، آن را با یک سایه خنثی که رنگ اصلی شما را بیشتر جلوه می نماید، ترکیب کنید. از سایه های خنثی می توانید استفاده کنید. که هر کدام از رنگ های اصلی را زنده کند و یا کاهش دهد.

نتیجه پایانی 

رنگ ها می توانند تاثیر شگفت آوری بر بهره وری و زاویه دید هر فرد و هر کارمندی در محیط کاری داشته باشند.  آیا شما به دنبال افزایش انرژی و بهره وری کارمندان در دفتر خود هستید و یا برای ایجاد محیط کاری متعادل و آرام در تلاشید. با استفاده و رعایت کامل از روانشناسی رنگ ها، می توانید به هدف خود دست یابید. و از مزایای فوق العاده آن لذت ببرید.

سرانجام به ما بگویید که چگونهرنگ های مختلف بر شما و روحیه تان به خصوص در حین انجام کار تاثیر میگذارند؟ تاثیرشان بر شما مثبت بوده و یا منفی؟ نظرات خود را راجب رنگ محیط کاری با ما به اشتراک بگذارید و بگویید که  آیا رنگ دفتر کار شما منتاسب با نوع کار شما است یا خیر؟

Rate this post
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *